زندگی نامه فریدون مشیری

  

فریدون مشیری در سال 1305 در تهران چشم به جهان گشود دوره آموزشهای دبستانی و دبیرستانی را در مشهد و تهران به پایان رساند و سپس وارد دانشگاه شد و در رشته زبان ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت
اما آن را ناتمام رها کرد و به سبب دلبستگی بسیاری که به حرفه روزنامه نگاری داشت از همان جوانی وارد فعالیت مطبوعاتی شد کار وی خبرنگاری و نویسندگی بود 30 سال در این زمینه کار کرد و سالها عضویت هیات تحریریه سخن روشنفکر سپید و سیاه چند نشریه دیگر را داشت
در سال 1324 به عنوان کارمند در وزارت پست و تلگراف و تلفن کار می کرد در سال 1350 به شرکت مخابرات ایران انتقال یافت و در سال 1357 بازنشسته شد
در سال 1333 ازدواج کرد و کنون دو فرزند به نامهای بابک و بهارک از او به یادگار مانده است 


 

       


 

   

دفترهای  شعر

  1. تشنه  طوفان          تهران    1334

  2. گناه دریا              نیل  1335

  3. نا یافته        علمی  1337

  4. ابر            تهران  1340

  5. ابر و کوچه          نیل   1345

  6. بهار را باور کن        نیل  1347

  7. پرواز با خورشید              صفی علیشاه   1347

  8. از خاموشی          زمان

  9. برگزیده   شعر ها             بامداد   1349

  10. گزینه  اشعار               مروارید     1364

  11. مروارید  مهر            چشمه    1365

  12. آه باران    چشمه   1367

  13. سه دفتر       چشمه  1369

 

 


   

   

نایافته

گفتی که : چو خورشید زنم سوی تو پر
چون ماه شبی می کشم از پنجره سر
اندوه که خورشید شدی
تنگ غروب
افسوس که مهتاب شدی وقت سحر
 


کوچه

بی تو مهتاب شدم باز از آن کوچه گذشتم
همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم
شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم
شدم آن عاشق دیوانه که بودم
در نهانخانه جانم گل یاد تو درخشید
باغ صد خاطره خندید
عطر صد خاطره پیچید
 یادم آمد که شبی با هم از آن کوچه گذشتیم
پر گشودیم و درآن خللوت دلخواسته گشتیم
 ساعتی بر لب آن جوی نشستیم
تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت
من همه محو تماشای نگاهت
آسمان صاف و شب آرام
بخت خندان و زمان رام
خوشه ماه فرو ریخته در آب
شاخه ها دست بر آورده به مهتاب
شب و صحرا و گل و سنگ
 همه دل داده به آواز شباهنگ
یادم اید تو به من گفتی از این عشق حذر کن
لحظه ای چند بر این آب نظر کن
آب ایینه عشق گذران است
تو که امروز نگاهت به نگاهی نگران است
باش فردا که دلت با دگران است
تا فراموش کنی چندی از این شهر سفر کن
با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم
سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم
روز اول که دل من به تمنای تو پر زد
چون کبوتر لب بام تو نشستم
 تو به سنگ زدی من رمیدم نه گسستم
بازگفتم که نتو صیادی و من آهوی دشتم
تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم
حذر از عشق ندانم
سفر از پیش تو هرگز نتوانم نتوانم
اشکی از شاخه فرو ریخت
مرغ شب ناله تلخی زد و بگریخت
اشک در چشم تو لرزید
ماه بر عشق تو خندید
یادم اید که دگر از تو جوابی نشنیدم
پای دردامناندوه کشیدم
نگسستم نرمیدم ...ـ
رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم
نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم
 نه کنی دیگر از آن کوچه گذر هم
بی تو اما به چه حالی من از آن کوچه گذشتم ...

 

 


نظرات 6 + ارسال نظر
دکتر مجتبی کرباسچی جمعه 26 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:33 ب.ظ http://www.mojtaba334.blogfa.com

سلام
با " اشعار متنوع عاشقانه به مناسبت " والنتاین" از شاعران نامی
و " گلدون دل ِ نازک و دیوونه من " ( دلنوشته قبلی ) بروزم
منتظر حضور سبزتان هستم
" صاحبدلان "

شروین شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:31 ب.ظ http://www.shahriyareman.blogsky.com

سلام
ممنونم که سر زدی خیلی خوشحالم کردی چه زندگی نامه کاملی نوشتی
موفق باشی و خسته نباشی
فعلا
باز هم ممنون

علی اکبر سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:51 ق.ظ http://hamshahrijavan.blogsky.com

سلام
خسته نباشی...معلومه که زحمت زیادی کشیدی برای این پستت...ممنون .خواندنی بود.
موفق باشی

آشناترین غریبه سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:52 ق.ظ http://www.ashnatarin-gharibe.blogsky.com

سلام و درود بر دوست عزیز .
سلام .
پست واقعا زیبا و مفید بود .
ممنوننننننننننننننننننننن
فعلا ...

ruhollah چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:18 ب.ظ http://paeiz1370.blogfa.com

باسلام
وب بسیار مفیدی دارید
واقعا استفاده بردیم.
خوشحال میشم به منم سر بزنید.
مایل بودید خبرم کنید تا تبادل لینک داشته باشیم.
بای

غزال دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:32 ب.ظ http://www.divo0o0neha.blogfa.com

محمد رضا جان از تو ممنونم که مرا نجات دادی از تحقیق ادبیاتم از ته دل ممنون

خواهش می کنم غزال جان
خیلی خوشحالم که این وبلاگ بالاخره به درد یکی خورد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد