اقبال لاهوری

علامه محمد اقبال لاهوری، فیلسوف و متفکر نام‌دار و نواندیش جهان اسلام، در سال ١٨٧٣ میلادی در شهر سیالکوت از ایالت پنجاب هند به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه لاهور ثبت‌نام کرد و از محضر سر تامس آرنولد بهره برد. دوره‌ی فوق‌لیسانس این رشته را با احراز رتبه‌ی اول در دانشگاه پنجاب به پایان رساند و به استادی برگزیده شد. در همین حال، به فراگیری زبان فارسی و عربی روی آورد.

ادامه ... .

خواهر شکسپیر

آثار ویرجینیا وولف نویسنده انگلیسی را همردیف آثار کافکا، جیمز جویس و مارسل پروست قرار داده اند. او در 1882 در لندن به دنیا آمد. در بیست و دو سالگی یک گروه روشنفکری را سازمان داد و از سال 1917 همراه با همسرش لئونارد وولف – منتقد ادبی – انتشارات هوگارت را اداره می کرد. وی در 28 مارس 1941 پس از نوشتن یک یادداشت کوتاه، به قصد پیاده روی از خانه بیرون زد، در راه جیب های ژاکتش را پر از سنگ های درشت کرد و سپس خود را به امواج رودخانه سپرد. پیکر بیجان و شناور او را دو هفته بعد، کودکانی که در منطقه ای دیگر از کنار رودخانه می گذشتند، یافتند. چنین  انجامی برای نویسنده رمان «امواج» یا «خیزابها» که در آن به کند و کاو در مفهوم هستی و تکرار کسالت بار آن پرداخته است، چندان دور از انتظار نیست، حتا اگر در شصت سالگی پیش آید.

 

ادامه...

زندگینامه احمد شاملو

با تمامى جوانه ها، همراه بادخترکان ننه دریا، همراه پریا آمده ایم تا دریچه اى بگشاییم رو به روشناى زندگى شیرآهن کوه مرد ادب ایران زمین. او که با اشعار سپیدش، دلها را به سپیده دم عشق برد و با اشعار وداستانهاى عامیانه اش، ادب و هنر بى تکلف و زلال را به کوچه باغ دلها کوچاند. آمده ایم تا از پنجره کوچک این دفتر، قطره اى از دریاى روح شاملو را باز شناسیم.

احمدشاملو در ٢١ آذر ماه سال ١٣٠٤ در خیابان صفى علیشاه تهران متولد شد. پدرش افسر ارتش بود و به همین دلیل احمد دوره کودکى و نوجوانى را در شهرهاى مختلف ایران گذراند. شاملو دوره دبستان را درخاش، زاهدان و مشهد، ودوره دبیرستان را در بیرجند، مشهد و تهران به سر برد.

از همان آغازین روزهاى کودکى با سیر وسفر و تحولات و جستجوها زندگیش رنگ گرفت. از همان عنوان کودکى الفباى مقاومت و ایستادگى را آموخت و علاقه وافر او به سیاست، راهى را در پیش روى او نهاد که عزمى بزرگ مى طلبید چنانچه در سن ١٧ سالگى روانه زندان شد و سختیهاى این راه را به جان خرید چرا که استقامت و پایدارى را آموخته بود. آنچنان که آن را به ظهور رساند و براى آنکه بتواند دردهاى جامعه را به تصویر کشد به شعر و روزنامه نگارى پناه برد.

ادامه ...

برای استفاده از لینک save target as کنید.