زندگینامه احمد شاملو

با تمامى جوانه ها، همراه بادخترکان ننه دریا، همراه پریا آمده ایم تا دریچه اى بگشاییم رو به روشناى زندگى شیرآهن کوه مرد ادب ایران زمین. او که با اشعار سپیدش، دلها را به سپیده دم عشق برد و با اشعار وداستانهاى عامیانه اش، ادب و هنر بى تکلف و زلال را به کوچه باغ دلها کوچاند. آمده ایم تا از پنجره کوچک این دفتر، قطره اى از دریاى روح شاملو را باز شناسیم.

احمدشاملو در ٢١ آذر ماه سال ١٣٠٤ در خیابان صفى علیشاه تهران متولد شد. پدرش افسر ارتش بود و به همین دلیل احمد دوره کودکى و نوجوانى را در شهرهاى مختلف ایران گذراند. شاملو دوره دبستان را درخاش، زاهدان و مشهد، ودوره دبیرستان را در بیرجند، مشهد و تهران به سر برد.

از همان آغازین روزهاى کودکى با سیر وسفر و تحولات و جستجوها زندگیش رنگ گرفت. از همان عنوان کودکى الفباى مقاومت و ایستادگى را آموخت و علاقه وافر او به سیاست، راهى را در پیش روى او نهاد که عزمى بزرگ مى طلبید چنانچه در سن ١٧ سالگى روانه زندان شد و سختیهاى این راه را به جان خرید چرا که استقامت و پایدارى را آموخته بود. آنچنان که آن را به ظهور رساند و براى آنکه بتواند دردهاى جامعه را به تصویر کشد به شعر و روزنامه نگارى پناه برد.

ادامه ...

برای استفاده از لینک save target as کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد